شناسهٔ خبر: 20707 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان خبر داد:

ملاقات کشاورزیان با نخست وزیر ترکیه/ مذاکره با سه وزیر ترک درباره تعاملات تجاری، بازرگانی و حمل ونقل دوجانبه

محمدجواد عطرچیان ​بیست و پنجمین اجلاس همكاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه طی روزهای ۱۸ الی ۲۲ فروردین ۹۵ در آنكارا به ریاست دكتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همراهی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، محمد جواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی كه در این سفر به همراه هیئت ایرانی حضور داشت، اظهار کرد:  دراین اجلاس طرفین درخصوص توسعه همكاری‌های تجاری، سرمایه‌گذاری بانكی، گمرك، حمل ونقل، ارتباطات، صنعت و انرژی و غیره مذاكرات سازنده و مفیدی را انجام دادند كه در قالب یادداشت تفاهم بیست و پنجمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی توسط روسای اجلاس امضا شد.

 وی با بیان این كه  دراین سفر مهندس داود كشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در معیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با داود اوغلو نخست وزیر تركیه ملاقات کرد، افزود: در این دیدار ضمن اهمیت و جایگاه روابط تجاری، به ابعاد و فعالیت های دو کشور در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، بازرگانی، صنعتی و توریسم پرداخته شد و ظرفیت های مهم جمهوری اسلامی ایران در تأمین نیازمندی‌های ترکیه در بخش انرژی و سایر محصولات و تولیدات کشور ارائه شد.

عطرچیان همچنین بیان كرد: از طرف ترکیه‌ای دعوت شد تا در بخش‌های زیربنایی جمهوری اسلامی ایران  حضور یافته و سرمایه‌گذاری کند و به ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی، حمل و نقلی و گردشگری بین دو کشور اشاره شد.

مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی اظهار کرد: دراین سفر با آقایان بینالی یلدیریم وزیر حمل ونقل و ارتباطات ، تفنگچی وزیر گمرك و تجارت تركیه و جودت ایلماز وزیر توسعه تركیه دیدار و درخصوص تعاملات تجاری، بازرگانی و حمل ونقل فیمابین دو كشور بحث و تبادل نظر شد.

دركارگروه گمرك، حمل ونقل و ارتباطات و استانهای مرزی به ریاست مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی،مسائل و مشكلات مربوط به هر بخش مورد مذاكره قرار گرفت. اهم مسائل مربوط به حمل ونقل جاده ای درخصوص سوخت كامیون‌های ترانزیتی و دوجانبه به قلمرو یكدیگر، محدودیت‌های ایجاد شده برای بارگیری محمولات وارداتی كشورمان از قلمرو تركیه، تأمین امنیت برای ناوگان ایرانی در قلمرو تركیه، تكمیل و توسعه ساخت پایانه‌های مرزی دو طرف و غیره بود.

در روز سوم و چهارم رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی برای بررسی هرچه بهتر مسائل و مشكلات مسیرهای جاده ای كه كامیون‌های ایرانی در قلمرو تركیه طی می‌کنند، از مسیر آنكارا – ارزروم به طول حدوداً۹۰۰كیلومتر و مسیرارزروم – گوربلاغ به طول حدوداً۳۰۰ كیلومترازامكانات و موقعیت راهها بازدید و با رانندگان ایرانی درخصوص مشكلات موجود دیدار و گفتگو داشتند وسپس در استان آغری به اتفاق مدیركل گمرك تركیه از مرز گوربلاغ تركیه وبازرگان جمهوری اسلامی ایران   بازدید نمودند و از نحوه تأمین سوخت ناوگان ترانزیتی و دو جانبه ،  رویه های ورود و خروج كامیون در مرز گوربلاغ – بازرگان وسایرمسائل دیداربعمل آمد و مشكلات مربوط به تردد از طریق مرزهای بازرگان – گوربلاغ مورد توجه قرار گرفت تا با تعاملات فی مابین دو كشور نسبت به رفع آنها اقدام شود./

نظر شما